Dobot Industrirobot
"Man lär sig bättre när man får testa på riktigt"
I sal E231 på Västerhöjdsgymnasiet i Skövde råder full aktivitet. Tredjeårseleverna på teknikprogrammets produktionsteknikinriktning är försjunkna i en programmeringsuppgift. Marc Agerborn och klasskompisen Alfred Sundgren testar, förfinar och testar igen. Efter ett par försök gör Dobot-roboten precis som de tänkt sig. Läs reportaget nedan eller i ”Nyfiken på” nr 1 2022,
Elever som läser produktionsteknik på Västerhöjdsgymnasiets teknikprogram har goda chanser till en framtid inom högteknologisk industri. Med Dobot-robotar som verktyg i undervisningen kommer eleverna ett steg närmare verkligheten.
I sal E231 på Västerhöjdsgymnasiet i Skövde råder full aktivitet.
Tredjeårseleverna på teknikprogrammets produktionsteknikinriktning är försjunkna i en programmeringsuppgift. I centrum för deras arbete står ett antal Dobot Magician-robotar.
- Det är kul. Man ser att det man programmerar verkligen funkar och man jobbar ganska likt hur det går till i industrin, säger Marc Agerborn.
Dagens uppdrag är att med millimeterprecision få roboten att flytta en kloss från en plats till en annan. Marc och klasskompisen Alfred Sundgren testar, förfinar och testar igen. Efter ett par försök gör Dobot-roboten precis som de tänkt sig.
- Det är en sak att lära sig hur det går till i teorin och en annan sak att faktiskt utföra det och lyckas med det. Man lär sig bättre när man får testa på riktigt, tycker Alfred.
Stegrande svårighetsgrad
Läraren Fredrik Karlsson köpte in de två första Dobot-robotarna till skolan för tre år sedan. Idag har de fem exemplar, som används flitigt i framför allt produktionsutrustnings- och mekatronikkurserna. Programvaran de använder är Dobots egna, nedladdningsbara program och eleverna kan därför använda sina egna datorer även i dessa moment.
- Vi använder robotarna i alla tre årskurserna och stegrar svårighetsgraden efter hand. I trean får eleverna göra ett större projekt där de använder robotarna tillsammans med andra system, berättar Fredrik.
Produktionsteknikinriktningen ger både teoretiska och praktiska kunskaper om tillverkning och konstruktion i industribranschen. Fredrik beskriver det som att eleverna förbereds för att kunna fungera som länk mellan produktions- och konstruktionsled, och att det därför är viktigt att de får insikt i båda världarna.
- Ju mer verklighetsnära erfarenhet eleverna har med sig ut i arbetslivet desto bättre, konstaterar Fredrik.
Smidiga och flexibla
Det första eleverna lär sig när de arbetar praktiskt med robotarna är att grunden för programmeringen är tredimensionella koordinatsystem. Att hamna exakt rätt kan ibland vara lite trixigt. Jacob Stark och Stefan Savic får exempelvis justera sina z-koordinater några gånger innan deras robotarm kommer tillräckligt långt ned. När de lyckas kommer belöningen: Roboten skriver ett sirligt utformat ”Hej” på pappret som Jacob och Stefan klistrat fast på bordet framför den.
Fredrik tycker att robotarna fört med sig flera fördelar in i undervisningen. För det första, konstaterar han, ligger produkterna i en prisklass som gör att de kunnat köpa in flera enheter. Tack vare det kan eleverna jobba parvis med varsin robot. Han ser också en fördel i att enheterna är smidiga och flyttbara, och att det tack vare robotens många funktioner går att variera övningarna på flera sätt. Genom att byta ”munstycke” på robotens arm kan den nämligen bland annat användas som ritverktyg, gripklo och 3D-skrivare. På Västerhöjdsgymnasiet har man också kompletterat robotarna med exempelvis rullband för att bredda användningsområdena ytterligare.
- Alternativet hade varit att lägga ett par hundra tusen på en större modell, men det hade krävt större lokaler och eleverna hade inte fått samma mängdträning. För oss har det här blivit en smidig och bra lösning, säger Fredrik.
Med rullbandet vässar Hampus Hjalmarsson och Nils Remmerfelt sin programmeringsutmaning. |
Robotarmen liknar de som används i industrin och kan programmeras att användas som robotarm, 3D-skrivare eller ritverktyg. Till Educational medföljer även bland annat lasergravyrkit och joystick. |
Läraren Fredrik Karlsson tycker att robotarna är både smidiga och prisvärda inslag i undervisningen. |
Teknik på Västerhöjd
Teknikprogrammet på Västerhöjdsgymnasiet har fyra inriktningar:
• Design och produktutveckling
• Informations- och medieteknik
• Samhällsbyggnad och miljö
• Produktionsteknik
Programmet ingår också i Teknikcollege.